Saturday, November 08, 2008

Untuk yang mengerti ...

Resah mencari diri

Gelisah tak bertepi

Keluh yang tak menentu

Kesah merajai segenap kalbu


Ya...

Ku tahu apa silapnya

Ku mengerti sebab dan punca

Ku faham siapa punya angkara

Ku sedar titik mula dan penghujungnya

Namun

Sukar sekali

Mencarik duri

Dari dalam hati

Dalam hawa, dalam nafsu, dalam diri

Membarah hebat ia

Mendarah laju luka

Mengeruh dalam jiwa

Adakah tiada penyelesaiannnya untuk semua ini?


Oh tidak!

Tadi aku katakan,

Ku tahu apa silapnya

Ku mengerti sebab dan punca

Ku faham siapa punya angkara

Ku sedar hujung pangkalnya...


Perlahan-lahan aku kembali dalam cahaya

Tapi mustahil kegelapan membiarkan aku melupakannya

Aku tidak mahu

Hidup yang suram ditambah muramkan

Hidup yang gelap ditambah kelamkan

Hidup yang bercelaru bertambah-tambahan celarunya...

Bantulah aku wahai Yang Maha Mengetahui

Yang Maha Mendengar Lagi Maha Mengasihani...

1 comment:

Cikgu Zam said...

minda harus diasah dengan Ilmu, iman dan amal.... InsyaAllah